2020. március 23., hétfő

Katolikus hittan


Értékes élet
1.Oktatási cél: Tanulják meg a tanulók tisztelni a másik embert
2. Képzési cél: Legyenek a diákok érzékenyek a segítségre szorulók iránt
3. Nevelési cél: Az emberi élet értékének tudatosítása

1.      Érdeklődés felkeltése

Olvassuk el az óra címét, a szentírási idézetet + Teréz anya: Az élet himnusza című imáját – 104.oldal

2.      Illusztrált magyarázat

- minden gyermek Isten ajándéka
- Isten az embert testtel és lélekkel ajándékozta meg → felelősek vagyunk saját magunkért és másokért
      • figyeljünk testi – lelki egészségünkre
      • az élet tisztelete = az élet védelme
-          a fogantatástól tiszteljük az életet
-          Isten az embert kezdettől fogva akarta, szerette, megteremtette, az örök boldogságra rendelte
                Az élet védelmének megvalósítása
                • védjük a környezetünket
                • óvjuk a növényeket és az állatokat
                • tiszteljük az embereket
                • segítsük a testileg, szellemileg meggyengült embereket
                • elfogadjuk és fejlesztjük önmagunkat
-   ki kell alakítanunk az életszemléletünket
                                                                        
                                       a világról alkotott képünk

Pozitív életszemlélet

a, Táplálkozás
     • igényesen megterített asztal
     • hálaadás az ételért
     • az étel megosztása másokkal

b, Sport
     • segít kitartóbbá válni
     • önfegyelemre tanít
     • örömet okoz

c, Zene
    • épít bennünket
    • fejleszti kitartásunkat, figyelmünket, türelmünket

Negatív életszemlélet

a, Öngyilkosság
    • az Istenben és az emberekben való bizalom hiánya

b, Gyilkosság
    • a másik ember életének szándékos kioltása
    • szavainkkal is ölhetünk: rágalmazás, a másik becsületének megsértése

c, A magzat élethez való joga
    • az emberi életet a fogantatástól kezdve tisztelni és védeni kell

d, Eutanázia ( kegyes halál )
    • a beteg, sérült vagy idős személyek életének a kioltása

e, Szeszesital és drog
    • csökkenti a koncentráció képességet
    • a drog tudat-, cselekvés- és hangulat – módosulást okoz
    • gyakori használatuk bűnök sorozatát indíthatja el

3.      Élettel való kapcsolat

Egyik este gondosan terítsd meg az asztalt, hogy ünnepi módon tudjatok közösen étkezni.

4.      Heti gyakorlat

A héten minden napnak megkeresem a legszebb pillanatát és megköszönöm Istennek.

5.      Összefoglalás

Oldd meg a következő feladatokat!
105. oldal/Jelöld az igaz állításokat…, Keresd meg a szavakat a táblázatban

Olvasd el Morus Szent Tamás: Ima és jó kedély című imáját

Ima és jó kedély
Adj, Uram, jó emésztést! De legyen is mit emésztenem!
Adj testemnek egészséget, s persze szüntelen jó kedvet is, mert ez az egészség záloga!
Adj, Uram, ép lelket: lássam meg a jót és a tisztát! Ne türelmetlenkedjem a bűn miatt, de találjak utat, hogy legyőzzem azt!
Áldj meg olyan lélekkel, mely nem ismeri az unalmat, nem morog, nem sopánkodik és nem elégedetlen.
Ne engedd, hogy túl komolyan vegyem azt a valamit, ami sokszor belém lopakodik és neve: „ÉN”.
Add, Uram, hogy értsem a tréfát.
Tégy képessé,
      hogy mindig tudjak kacagni egy viccen,
      hogy életem örömökben bővelkedjék.
Tégy gazdaggá,
      hogy tudjak mit megosztani másokkal.
Ámen


03.23. Református hittan

Sziasztok!

Megvolt a minden napi imádság? :-) Nekem igen! Folytassátok!
Azt mondják, aki énekel, kétszeresen imádkozik. Örülnék, ha megnéznétek ezt a videót:

https://www.youtube.com/watch?v=GcWwMULWDTU

- ez egy dicsőítő ének, szabad énekelni, sőt táncolni is!

De akinek nem jön be a Planetshakers stílusa, vagy lágyabb dallamokra vágyik, megnézheti ezt is:

https://www.youtube.com/watch?v=DXDGE_lRI0E

Ha tetszett, kereshettek még több dalt!
HALLELUJA - ki emlékszik rá, mit jelent?
Megfejtés: DICSÉRJÉTEK AZ URAT. Dicsérjétek és hívjátok segítségül! :-)

Informatika 03. 23.

Kedves 7.a!
5 tanulótól kaptam meg az előző feladatot. A többiektől is várom, hogy elküldjenek nekem egy térképről a leírást + a linket. Nem haladtatok a Code oldalon sem. 3-an teljesítették csak az első 3 leckét. Ezeket legyetek szívesek pótolni!
A mai dolgod, hogy:
  1. elküldd nekem az alábbi feladat megoldását,
  2. folytasd a code-ot további 2 leckével,
  3. olvasd el a pályaorientációs tananyag részeként az alkalmazásfejlesztő foglalkozást!
Most több időd lesz a következő óránkig. Addig remélem mindenki utóléri magát!
Gál Anita

Történelem, 1848/49-es forr. és szh. + leverése

Kedves 7. évfolyam!

Akkor mától folytatjuk az anyagot... Új anyag: 24. és 25. lecke  
Olvasd el mindkét leckét figyelmesen (TK ábrái, képei +ATLASZ!!!), majd az általam megírt vázlatot másold be a történelem füzetedbe! S még mielőtt leszédülnél a székről/ágyról/kanapéról a tetemes munka láttán, szólok, hogy ez két töri óránk anyaga! Most csak az olvasás és másolás a feladatod, a következő töri órán pedig "elmondom" az ehhez kapcsolódó írásbeli és szóbeli feladatokat!

Jó munkát!!!
Kriszta néni

Ui.:
1. A bemásolt vázlat fotóját CSÜTÖRTÖKRE (MÁRCIUS 26.)kérem a következő e-mail címre: bjfkrisztina7.osztaly@gmail.com
NAGYON FONTOS!!! Mikor a házit küldöd, a TÁRGY mezőbe írd bele a teljes neved, hogy a fura e-mail címekkel rendelkező egyedeket is be tudjam azonosítani!!! Valamint azt is, hogy mit küldtél nekem!
(pl. csütörtökre ezt írod a tárgy mezőbe: Burjánné Krisztina, 1848/49-es forr.+szh. vázlata)
Köszönöm!!!
2. Csütörtökön pedig jövök a listámmal, hogy ki nem csinálta még meg az általam gyakorlásra kijelölt teszteket. Addig még bepótolhatjátok...   :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                          Az 1848/1849-es forradalom és szabadságharc                           DÁTUM
                 Az 1848/1849-es forradalom és szabadságharc leverése



A bécsi udvar első támadása:

l  Horvátország felől

l  1848. szeptember

l  Jellasics (horvát bán) Móga János

l  Kossuth toborzókörútja (Cegléd, Szeged, Kecskemét)

l  1848. szeptember 29.: Pákozdi csata: magyar győzelem



A bécsi udvar második támadása:

l  V. Ferdinánd helyére Ferenc József kerül

l  Ausztria felől

l  1848. december

l  Windischgratz Görgey Artúr

l  Görgey kezdetben hátrál, így a császári sereg bevonul Pest-Budára

l  A magyar kormány és ogy. Debrecenbe költözik (itt nyugalom van Bem apónak hála...)

l  A kápolnai vereség után Ferenc József kiadja az olmützi alkotmányt, amely felháborítja a magyarokat
                ⇩
            „dicsőséges tavaszi hadjárat”
            1849 tavasza: több városunk is (Szolnok, Hatvan, Tápióbicske, Isaszeg, Buda) felszabadul
            Windischgratz Görgey Artúr és Damjanich János

            1849. április 14.: Függetlenségi Nyilatkozat + Kossuth kormányzóvá való kinevezése

A bécsi udvar utolsó (harmadik) támadása:
l  A bécsi udvar belátja, hogy egyedül nem tudja leverni a magyar forradalmat és szabadságharcot, ezért az orosz cártól, I. Miklóstól kér segítséget
l  1849 nyara
l  Haynau Görgey Artúr
l  Segesvári csata (1849. július 31.): magyar vereség + Petőfi halála
l  Temesvári csata (1849. augusztus 9.): magyar vereség
                ⇩
Kossuth átadja a teljhatalmat Görgey Artúrnak, majd Törökországba emigrál
            1849. augusztus 13. Világosi sík: fegyverletétel

Hazánk a szabadságharc leverése után:
l  Magyarország Ausztria katonai megszállása alá kerül
l  Ferenc József Haynaut nevezi ki Magyarország főparancsnokává = RÉMURALOM
l  börtön + bujdosás
l  kivégzések: 1849. október 6.: Arad + Pest
l  Bár a forradalmat leverték, de eredményeit nem tudták megsemmisíteni:
ü  a törvény előtti egyenlőség 
ü  a közteherviselés                        továbbra is érvényben maradt!
ü  a sajtószabadság
ü  a jobbágyfelszabadítás  

Földrajz 06.11.

Sziasztok! Lezártuk a jegyeket,zárjuk a tanévet! Jó pihenést kívánok mindenkinek a nyári szünetben!Vigyázzatok Magatokra,mozogjatok sokat...